Dziesma par ledu un uguni Wiki
Advertisement

Andali ir viena no trīs lielākajām etniskajām grupām, no kuras cēlušies Vesterosas iedzīvotāji. Pārējās divas grupas ir pirmļaudis un roinari. Andalu iebrukums izraisīja vairāku pirmļaužu karaļvalstu krišanu un ieviesa jaunu ticību, Septiņu ticību, Septiņās valstībās. Septiņu valstību valdnieks, Dzelzs troņa karalis, nēsā andalu, roinaru un pirmļaužu karaļa titulu.[1]

Dotraki dēvē Vesterosu par andalu zemi (Rhaesh Andahli),[2] un sers Džorahs Mormonts tiek saukts par andalu Esosā, lai gan andalu ietekme Vesterosas ziemeļos bijusi neliela.[3]

Vēsture[]

Andali Esosā[]

Andali bijuši gari un gaišmataini cilvēki,[4] kas, kā runā, cēlušies no Cirvja pussalas Esosas ziemeļos,[5] lai gan ir daži, kas apgalvo, ka viņi nākuši no Sudraba jūras piekrastes.[6] Andali migrēja un nodibināja Andalosu ziemeļrietumu Esosā, kas stiepās uz dienvidiem līdz Līdzenumiem un Samta kalniem. Šīs zemes viņi iekaroja, iesaistoties cīņā ar vietējām ciltīm, saucamajiem “spalvainajiem cilvēkiem”, kas bija attāli pēcteči Ibenas iedzīvotājiem. Leģenda vēsta, ka septiņi dievi staigājuši pa Andalosas kalniem cilvēka izskatā, un viens no viņiem, Tēvs, kronēja Kalnu Hugoru par andalu pirmo karali. Andali aizguva dzelzs apstrādi no roinariem, kas dzīvoja pie upes Roinas.[7]

Nav zināms, kad andali šķērsojuši jūru un piestājuši Vesterosā – daži resursi datē andalu iebrukumu ap sešiem tūkstošiem gadu senā pagātnē, taču citi avoti lēš, ka tas varēja būt noticis četrus vai pat divus tūkstošus gadus atpakaļ.[8] Mestri domā, ka andali bēga no valīriešiem, kuru impērija sāka paplašināties.

Andali Vesterosā[]

Andal ship

Andalu kuģis

Andali vispirms nosēdās uz Pirkstu salām un uzbruka pirmļaudīm Ielejā. Viņi nodedzināja sejaskoku birzis un noslaktēja visus ceļā pagadījušos mežabērnus. Visur viņi pasludināja Septiņu ticību par jauno, liekot atmest Vecos dievus, kas bija galvenā reliģija Vesterosā. Kalns, ko tagad sauc par Augstsirdi, bija mežabērnu svētvieta, kurā andalu karalis Eregs Brāļkāvis lika nocirst trīsdesmit viena sejaskoka birzi.[9] Runā, ka pirmļaudis nogalināja pusi no mežabērnu rases ar bronzas zobeniem, bet andali pabeidza darbu ar dzelzs ieročiem.[10]

Pēc vairākiem simtiem gadu kara, andali iekaroja Vesterosas dienvidus un ieprecējās pirmļaužu sabiedrībā, izveidojot jaunu karaļvalsti. Vienīgi Ziemas karaļiem izdevās pretoties andalu karaspēkam, apstādinot to pie Keilinas cietokšņa.[4]

Kultūra[]

T Jedruszek jousting

Andali ieviesa bruņinieku kultūru Vesterosā. Tomasz Jedruszek © Fantasy Flight Games

Andalu kultūra iezīmē nozīmīgas izmaiņas pašu vesterosiešu kultūrā. Svešzemnieki atveda Septiņu ticību uz Vesterosu un līdz ar to bruņinieka titulu un iesvētīšanas rituālu. Andali lietoja dzelzi, kamēr pirmļaudis vēl izmantoja bronzu. Andali ieviesa savu rakstību, kas aizvietoja senās rūnas.

Gandrīz visa senākā Vesterosas vēsture tika rakstīta pēc andalu iebrukuma, kas nozīmē, ka tā tikusi pierakstīta no andalu perspektīvas.[11] Senie andalu kareivji uzkrāsoja un iegrieza septiņstaru zvaigznes uz savas miesas.[4] Viņi arī iegravēja zvaigznes akmeņos Pirkstu salās, kad tie ienāca Vesterosā, bet šāda prakse vairs netika pielietota, kad viņu iekarojumi sniedzās tālāk par Ieleju.

Par spīti uzvarai, andalus skaita ziņā krietni pārspēja vietējie pirmļaudis Vesterosā. Senākie andalu karaļi bieži pieņēma Vecos dievus un pielūdza sirdskokus dievmežā, lai izvairītos no nesaskaņām, taču Septiņu ticība vēlāk kļuva par dominējošo reliģiju Vesterosas dienvidu zemēs. Atsaucoties uz Džordža R. R. Mārtina teikto, mūsdienās neviena vesterosieša dzīslās vairs nav tīras andalu vai pirmļaužu asinis pēc tūkstošus gadus savstarpējas sakrustošanās.[12]

Atsauces[]

  1. Troņu spēle, 1.nodaļa, Brens.
  2. Troņu spēle, 3.nodaļa, Daenerīsa.
  3. The World of Ice & Fire, The North.
  4. 4.0 4.1 4.2 Troņu spēle, 66.nodaļa, Brens.
  5. The World of Ice & Fire, Ancient History: The Arrival of the Andals.
  6. The World of Ice & Fire, Beyond the Free Cities: The Grasslands.
  7. Deja ar pūķiem, 5.nodaļa, Tīrions.
  8. Deja ar pūķiem, 48.nodaļa, Džeimijs.
  9. Zobenu vētra, 22.nodaļa, Arja.
  10. Deja ar pūķiem, 33.nodaļa, Tīrions.
  11. Vārnu dzīres, 5.nodaļa, Semvels.
  12. So Spake Martin Event Horizon Chat, March 18, 1999

Citās valodās

Advertisement