Dziesma par ledu un uguni Wiki
Advertisement
Aegon I and steel

Aegons I Tārgārjens ar valīriešu tērauda kroni un zobenu © Michael Komarck

Valīriešu tērauds ir metāls, kura izcelsme meklējama senajā Valīrijā. No šī tērauda Valīrijas smēdēs tika izgatavoti vērtīgi priekšmeti kā zobeni un dārglietas. Valīriešu ieroču meistari esot izmantojuši gan āmuru, gan buramvārdus, lai izkaltu zobenus ar maģiskām īpašībām.[1]

Īpašības[]

Valyrian steel

Valīriešu tērauda asmens fragments ar tam raksturīgu vizmu un rakstu

Metāla īpašības ir rezultāts smagam darbam, locot un kaļot tēraudu vairākas reizes ar burvestībām, kas vēl līdz šim nav atklātas, sniedzot pārdabisku spēku izkaltajam priekšmetam. Iespējams, ka tikusi izmantota asins vai uguns maģija, kas Valīrijā bija izplatīta.[2] Reiz izkalts Valīrijā, tikai retais amatnieks spēj pārkalt tēraudu, jo, kā mēdz teikt, tam ir sava atmiņa.

Valīriešu tērauda dunči ir vieglāki, stiprāki, cietāki un asāki nekā pils smēdē izkaltie zobeni.[3] Nekas necērt tik dziļi kā Valīriešu tērauds, turklāt vairāku simtu gadu veci zobeni ir tikpat asi kā tikko izkalti pirmajā dienā.[1] Asmens pēc vairāku tūkstošu reižu locīšanas iegūst viļņotu un vizmojošu rakstu, tumši pelēku vai gandrīz melnu krāsu.[4] To nevar sabojāt vai izkausēt ne parastā, ne pūķa uguns.

Pielietojums[]

No Valīriešu tērauda izgatavo ieročus, darbarīkus, dārglietas, ornamentus un bruņas. Mestra ķēdē Valīriešu tērauda posms norāda uz apgūtu maģijas mākslu, taču tikai viens no simt mestriem šādu posmu iegūst, jo daudzi neuzskata to par lietderīgu mācību.[5] Arhimestram Marvīnam, saukts Burvis Marvīns, ir gredzens, zizlis un maska no Valīriešu tērauda.[6]

Vēsture[]

Visi Valīriešu tērauda zobeni un citi priekšmeti kalti senajā Valīrijas valstī ar burvestību un pūķuguns palīdzību.[7] Dārgā metāla apstrādes noslēpums pazuda līdz ar Valīrijas lāstu un pašlaik atrodamie Valīriešu tērauda priekšmeti kļuvuši par retumu.[4] Tikai Kohoras kalēji zināja īstos buramvārdus, lai pārkaltu veco tēraudu pilnīgi jaunā, nezaudējot tā maģiskās īpašības.[8]

Pasaulē palikuši, iespējams, tūkstoši Valīriešu tērauda zobenu, bet Vesterosā ir atlikuši 227 šāda veida ieroči. Vairums dižciltīgo namu mantojumā glabā Valīriešu tērauda zobenus kā nenovērtējamu relikviju, ar savu doto vārdu un leģendu, tāpēc pat nabadzīgākās dzimtas nelabprāt atdod tos pārdošanai.[4]

Valīriešu tērauda priekšmeti[]

Zobeni[]

  • Siržulauzējs – no Tārliju nama senčiem mantots divroku zobens, pašlaik pieder pavēlniekam Randīlam Tārlijam.
  • Valdniece Bezcerībagarais zobens, Korbreju nama mantojums, kas pašlaik pieder seram Līnam Korbrejam.
  • Garais Nags – Valīriešu tērauda bastarda zobens, ko Džons Sniegs saņēmis kā dāvanu no komandiera Džeora Mormonta, iepriekš Mormontu nama mantojums.
  • KrēslaHārlovu nama garais zobens, seram Harasam Hārlovam piederošs.
  • Zvēresta Turētājs – garais zobens, kalēja Tobo Mota izkalts no Edarda Stārka dižzobena Ledus pēc Tīvina Lanistera pasūtījuma; zobenam vārdu devis Džeimijs Lanisters, kurš atdāvināja to Briennai Tārtai.
  • Sarkanais LietusDramu nama zobens, nolaupīts sirojumos.
  • Atraitņu Gaudas – viens no Valīriešu tērauda zobeniem, kas pārkalts no pavēlnieka Stārka dižzobena Ledus, tēva dāvana karalim Džofrejam Barateonam, vēlāk mantojis Tommens Barateons.
  • Līkais valīriešu arahs, algotņa Kago īpašums.
  • Valīriešu tērauda cirvis, iespējams, piederējis Seltigāru namam.
  • Valīriešu tērauda duncis ar pūķakaula rokturi, izmantots neveiksmīgajā Brena Stārka noslepkavošanas mēģinājumā; tagad pieder Petīram Beilišam.

Zudušie zobeni[]

  • Ledus – dižzobens, kopš Varoņu laikmeta mantojis Stārku nams; pēc pavēlnieka Edarda Stārka nāves Tīvins Lanisters licis to pārkalt divos mazākos garajos zobenos, Zvēresta Turētājā un Atraitņu Gaudās.
  • Melnuguns – viens no diviem leģendārajiem Tārgārjenu nama zobeniem, Aegona Iekarotāja ierocis, ko pēc tam mantojuši visi Tārgārjenu karaļi līdz Aegons IV Tārgārjens uzdāvināja to savam bastardam Daemonam. Daemons Melnuguns pārņēma zobena vārdu sev un jaunās dzimtas namam, kas vēlāk sacēlās pret Tārgārjenu namu. Zobena atrašanās vieta vairs nav zināma.
  • Baltais RēciensLanisteru nama zobens, zudis Klints karaļa Tommena II Lanistera ceļojuma uz Valīriju laikā.
  • Tumšā Māsa – otrais Valīriešu tērauda zobens, kas piederējis Tārgārjeniem, kalts sievietes rokai un to nēsājusi karaliene Visēnija Tārgārjena. Pēdējais zināmais īpašnieks bijis sers Brindens Upe, kurš paņēmis ieroci līdzi uz Mūri, lai pievienotos Naktssardzei, bet vēlāk pazudis Aiz mūra. Tumšās Māsas atrašanās vieta nav zināma.
  • ŽēlabasRoisu nama zobens, pazudis Pūķu dejas laikā.
  • Bāreņu TaisītājsRokstonu nama zobens, kas pēdējo reizi redzēts pavēlnieka Anvina Pīka rokās.
  • Patiesība – dižciltīgā līsieša Moredo Rogara zobens.
  • ModrībaAugsttorņu namam piederošs zobens, kura pēdējais īpašnieks bijis pavēlnieks Ormunds Augsttornis.

Citi objekti[]

  • Nelielam skaitam mestru, ieskaitot mestru Lūvinu un arhimestru Marvīnu, amata ķēdē ir izkalts Valīriešu tērauda posms, kas norāda uz apgūtu maģijas un okultisma mācību. Marvīnam ir arī Valīriešu tērauda gredzens, zizlis un maska.[5][6]
  • Pūķu rags, milzīgs rags apkalts ar sarkano zeltu un Valīriešu tēraudu, kurā iegravēti buramvārdi.[9]
  • Kronis, ko nēsājuši karalis Aegons I un viņa pēcteči, bija rotāts ar Valīriešu tēraudu un rubīniem. Pēdējo reizi redzēts karaļa Daerona I galvā, kad tas devies uz Dorni karā.[10]

Citāti[]

Zobens tika saukts par Ledu – tas bija tik plats kā vīra roka un garāks pat par Robu. Asmens bija no Valīrijas tērauda, kalts burvju smēdē un tik tumšs kā dūmi. Neviens cits metāls tik ilgi nespēja saglabāt asumu kā valīriešu tērauds.[11]

Brens Stārks

Atsauces[]

  1. 1.0 1.1 Troņu spēle, 2.nodaļa, Ketlīna.
  2. Vārnu dzīres, 45.nodaļa, Semvels.
  3. Deja ar pūķiem, 58.nodaļa, Džons.
  4. 4.0 4.1 4.2 Zobenu vētra, 32.nodaļa, Tīrions.
  5. 5.0 5.1 Karaļu cīņa, 28.nodaļa, Brens.
  6. 6.0 6.1 Vārnu dzīres, pielikums.
  7. Troņu spēle, 72.nodaļa, Daenerīsa.
  8. Troņu spēle, 27.nodaļa, Edards.
  9. Vārnu dzīres, 19.nodaļa, Noslīkušais vīrs.
  10. The World of Ice & Fire, The Targaryen Kings: Maekar I.
  11. Troņu spēle, 1.nodaļa, Brens.

Citās valodās

Advertisement