Asoiaf Viki
Advertisement
Asoiaf Viki
House Targaryen
I. Aenys
House Targaryen
AENYS I
I.Aenys, Amok©.
Hükümdar
Hüküm 37 FS42 FS
Tam isim İsminin Birincisi Aenys Targaryen
Unvanlar Prens[1]
Andallar'ın, Rhoynarlar'ın ve İlk İnsanlar'ın Kralı
Yedi Krallık'ın Lordu
Diyar'ın Koruyucusu
Selef I. Aegon Targaryen
Varis Aegon Targaryen
Halef I. Maegor Targaryen
Kişisel Bilgiler
Lakaplar Kral Mahlukat[2]
Doğum In 7 FS[3], at Ejderhakayası[4]
Ölüm In 42 FS[5] (35 yaşında)[6], at Ejderhakayası[6]
Aile
Kraliyet hanedanı Targaryen Hanedanı
Kraliçe Alyssa Velaryon
Nesil Rhaena Targaryen
Aegon Targaryen
Viserys Targaryen
Jaehaerys Targaryen
Alysanne Targaryen
Vaella Targaryen
Referanslar
Kitaplar Buz ve Ateşin Dünyası (bahsedildi)
Ateş ve Kan (bahsedildi)
The Sons of the Dragon (bahsedildi)
Taht Oyunları (ekler)

I. Aenys Targaryen, Yedi Krallık'ın Lordu ve Demir Taht'a oturan ikinci Targaryen kraldı. Kral I. Aegon Targaryen ve genç kız kardeşi Kraliçe Rhaenys Targaryen'ın oğullarıydı. Maegor Targaryen adında genç bir üvey kardeşi vardı.

Görünüm ve karakter[]

Aenys doğduğunda çöp gibi uzuvlara sahipti ve sulu gözleriyle küçücüktü. Hayatının ilk birkaç yılında hastaydı ve büyümesi yavaştı ancak Civa yanına verildiğinde iyileşmeye başladı.[3][6] Aneys gençliğinde olmamasına[3] rağmen yetişkinliğinde babası kadar uzundu ancak aynı zamanda ince ve çelimsizdi.[7] Parmakları ince ve uzun olan Aenys'in babasının gözlerinden daha soluk mor gözleri vardı ve bukleler halinde omzuna gelen kıvırcık saça sahipti.[7] Ayrıca ipeksi bir sakalı ve bıyığı vardı.[7]

Aenys en iyi ipekler, kumaşlar ve kadifeleri giyiyordu.[3] Sevecen, kibar, karizmatik ve tatlı dilli bir adam olan Aenys, herkesin onu sevmesini ve memnun etmesini istiyordu.[3] Bu onun birisini hayal kırıklığına uğratma korkusuyla kararları üzerinde kararsız kalmasına ve titremesine yol açıyordu.[6] Kolayca arkadaş yapıyor ancak herkese güvenip kolayca etki altına alınmasına izin veriyordu.[3] Hayalci birisi olan Aenys ayrıca dans ve müzikten keyif alıyordu.[3] Hatta bu sevgisi yüzünden şarkıcılar, kuklacılar ve taklitçiler için bir patron haline gelmişti.[6] Kendisi de iyi bir şarkıcıydı ve "güçlü, tatlı" bir sesi vardı.[3] Karizmatik bir adam olan Aenys'in üzerine genç kızlar atlıyordu.[3]

Cesareti az olmayan hamarat bir öğrenci olan Aenys, yeterli bir savaşçıydı. Ancak bir savaşçı değildi ve babasının gücünü taşımıyordu.[3] Nihayetinde savaşa olan ilgisini yitirdi. Bunun yerine üstat ve rahiplerin varlığını tercih edip simya, astronomi ve astrolojiye ilgi duydu.[3][6] Aenys zeki biriydi ancak kitapçı olarak görülemezdi.[3] Ayrıca ata binmeyi ve süvari atı, binek atı ile savaş atları almayı seviyordu. Ancak en favori bineği her zaman ejderhası Civa olmuştu.[3]

Tarih[]

Erken yaşam[]

Aenys, 7 FS yılında Kral I. Aegon Targaryen ve Kraliçe Rhaenys Targaryen'ın oğlu olarak Ejderhakayası'nda dünyaya geldi. Doğduğunda zayıf ve hasta olan Aenys her zaman ağlıyordu. Sütannelerinden beslenmeyi reddediyor ve sadece annesinden süt emiyordu. Bir kralın tam tersi olması nedeniyle bazıları onun rakipsiz bir savaşçı olan Fatih Aegon'un çocuğu olmadığını ve muhtemelen babasının Rhaenys'in eğlendiği şarkıcılar veya kuklacılardan birisi olduğunu söylüyordu.[6][3] Aenys annesinin Dorne'da öldüğü tarihte üç yaşındaydı.[8] Her zaman hasta ve zayıf olan Aenys'i annesinin ölümü parçaladı. Bir bebek gibi etrafta emeklemeye başladı. Ancak Aenys'e yavru ejderha Civa verildiğinde durumu hızlıca düzeldi ve "ejderha büyüdükçe Aenys de büyüdü". Aegon'un oğlu olmadığı dedikoduları bu zamanlarda sona erdi.[6][3]

Aenys üvey kardeşi Maegor'dan beş yaş büyüktü. Büyürken Maegor ile yakın değildi çünkü Aenys babasının yanında Kral'ın Şehri'nde kalırken Visenya ve Maegor ise Ejderhakayası'nda yaşıyordu. Aenys babasının Kral Muhafızları tarafından eğitildi ve yeterli bir savaşçı olmasına rağmen babasının cüssesi ve gücünden yoksundu. Aegon zaman zaman onun Valyria çeliği kılıç Karaalev ile pratik yapmasına izin veriyordu.[3]

Aenys, 22 FS yılında Alyssa Velaryon ile siyasi bir evlilik olarak evlendi.[4] Çiftin birlikte altı tane çocuğu dünyaya geldi: Aegon, Viserys ve Jaehaerys ile üç kız olan Rhaena, Alysanne ve Vaella.[9] Tüm kayıtlara göre Aenys eşi ve çocuklarıyla iyi ve sevgi dolu bir ilişkiye sahipti.[3]

Aenys babasıyla birlikte Demir Taht ve Dorne arasındaki barışın onuncu yıldönümünü kutlamak üzere Güneş Mızrağı'na gitti.[3] Kral I. Aegon altmış yaşına geldiğinde Aenys eşiyle birlikte kraliyet gelişmesi programını devraldı.[3] 37 FS yılında Kral I. Aegon kalp krizinden dolayı Ejderhakayası'nda öldüğünde Aenys, Yüksekbahçe'de idi. Cenaze ve taç giyme töreni için Civa ile Ejderhakayası'na uçtu.[10] Yüce Üstat Gawen tarafından kral ilan edildi.[3] Maegor'un babaları için övgü konuşması ve Aegon'un bedeninin yakılmasından sonra Aenys onun savaşa daha uygun olduğunu belirterek kardeşine Karaalev kılıcını hediye etti. Aenys, Maegor'un kılıcı onun hizmetinde kullanmasını istedi ve birlikte hüküm süreceklerini söyledi.[3]

Aegon'un cenazesinden sonra Aenys, Kral'ın Şehri'ne gidip yıkık dökük Aegon Kalesi'nin çamurlarında ve Kızıl Kale'nin temellerinde babasının tahtını alıp çoğu kişi tarafından sevinçle karşılandı. Ancak üstatlar tarafından yazılan kayıtlarda çakışmalar vardı. Usta Üstat Gyldayn'a göre Aenys, Ejderhakayası'nda babasının Valyria çeliği ve yakutlarla kaplı tacını yaktı ve sonrasında eşi ve çocuklarıyla birlikte Nehirova, Lannis Limanı ve Yüksekbahçe yolundan Eski Şehir'e gidip Yıldızlı Sept'te Yüce Rahip tarafından yeşim ve incilerle kaplı Yediler figürlü sarı altın bir taçla kral yapıldı.[3] Ancak Üstat Yandel'e göre ise Aenys, Kızıl Kale'de bir törende süslü altın bir taç giymişti.[6]

Hüküm[]

Magali VilleneuKing Aenys I upon the Iron Throne

Kral Aenys, Demir Taht'ta, Magali Villeneuve, Buz ve Ateşin Dünyası.

Aenys, İnanç'ın kutsamasını aldı ancak bazı insanlar hüküm yeteneğinden şüphe duyuyordu. Dul Kraliçe Visenya Targaryen, Karaalev'i Maegor'a vererek Aenys'in hükmetme gücünden yoksun olduğunu kabul ettiğini söyleyerek benzer bir fikir ileri sürdü.[3]

Hükmünün ilk yılında diyar boyunca dört isyancı tarafından yönetilen ayaklanmalar başladı. İlki Kara Harren'ın bir torunu olduğunu iddia eden Kızıl Harren olarak bilinen bir haydut tarafından Nehir Toprakları'nda başlatıldı. Harren ve adamları, Harrenhal'u ele geçirip Lord Gargon Qoherys'i katletti. Demir Adalar'da rahip-kral Lodos olduğunu iddia eden bir adam takipçiler toplarken Dorne Hudutları'nda ise Birinci Dorne Savaşı sırasında Dorne'a gelen yıkımın intikamını almak isteyen adamlardan oluşan bir orduyla Akbaba Kralı vardı. Son olarak Vadi'de Lord Ronnel Arryn kendi kardeşi Jonos Arryn tarafından tutsak edildi.

Avam halkının kendini sevdiğine emin olan Aenys insanların ona karşı isyan etmesine anlam veremedi. Neden isyan ettiklerini öğrenmek için dört isyancıya elçiler göndermeyi düşündü. Aenys isyancılara nasıl en iyi karşılığı vermesi gerektiğini düşünürken Yedi Krallık lordları işi kendi ellerine aldı. Lord Allard Royce güç topladı ve Jonos'u Kartal Yuvası'na kapattı. Ardından Prens Maegor ejderhası Balerion ile Kartal Yuvası'na uçarak durumu çözdü.[6][3] Lord Goren Greyjoy, Lodos'un binlerce takipçisinin katledildiği Eski Wyk ve Büyük Wyk'e filolar gönderdi. Lodos bu katliamdan kaçamadı ve kafası turşulanıp Kral Aenys'e gönderildi.[6][3] Tehditlerin en büyüğü olan Akbaba Kralı, Prenses Deria Martell tarafından çoğunlukla önemsenmiyordu ancak Aenys onun isyanı bastırmak için elinden geleni yaptığından emindi. Nihayetinde hudut lordları, Akbaba Kralı'nın takipçilerini yenip Akbaba Avı sonucunda kralı da yakalayarak durumu çözdü.[6][3] Kızıl Harren isyancılar arasında en çok dayanandı ancak nihayetinde yenildi. Aenys, Kral Eli Lord Alyn Stokeworth'ü birkaç yüz kişiyle Harren'ı avlaması için gönderdi. Harren nihayetinde Lord Alyn'in yaveri Bernarr Brune tarafından öldürüldü.[6][3]

Tüm bu ayaklanmalar nihayet bittiğinde Aenys, isyancılara karşı güçlerini yöneten tüm lord ve şövalyelere altın, unvan ve topraklar hediye etti. Bernarr Brune hizmeti için bizzat Aenys tarafından şövalye yapıldı. Aenys, Goren Greyjoy'a istediği her şeyi alma hediyesini verdi ancak Goren'in daha sonradan Yediler İnancı'nın Demir Adalar'dan kovulma isteği ve İnanç'ın öfkesi yüzünden Aenys bu seçiminden pişman oldu.[6][3]

Lord Alyn Stokeworth, Kızıl Harren tarafından öldürüldüğü için Aenys kardeşi Maegor'u yeni Kral Eli yaptı. Farklılıklarına rağmen kardeşler iki yıl boyunca dostça hüküm sürdü.[6][3] 39 FS yılında Aenys'in altıncı çocuğu Vaella'nın doğumundan kısa süre sonra yeni bir kriz ortaya çıktı. Prens Maegor eşi Ceryse Hightower'ın kısır olduğunu ve yeni bir eş aldığını açıkladı. Aenys ve Maegor çok eşli evlilik hakkında sertçe tartıştı. Yüce Rahip evliliği reddetti ve diyardaki birçok lord ona katıldı. Başka seçeneği olmadığını düşünen sinirli Aenys[6] kardeşine bir seçenek sundu: Alys Harroway'i bırakması veya beş yıl boyunca sürgün edilmesi. Maegor sürgünü seçti ve 40 FS yılında Alys ile birlikte Balerion üzerinde Pentos'a uçtu. Aenys ayrılmadan önce kardeşinin Karaalev'i bırakmasını istedi ancak bunu yapmayı reddetti.[3] İnanç'ın gönlünü almak için Aenys, Rahip Murmison'u yeni Kral Eli ilan etti. Ancak Yüce Rahip hoşnutsuzluğunu seslendirmeye devam ederken Westeros lordları ise Aenys'e zayıf demeye başlayıp hüküm konusunda yetersiz olduğunu söyledi. Aenys bu şikayetlere karşı hiçbir şey yapmadı.

Aenys, 41 FS yılında en büyük kızı Prenses Rhaena'nın en büyük oğlu ve varisi Prens Aegon ile evleneceğini açıkladı. Bu duyuruya karşı gelen negatif tepkilere şaşırdı. İnanç ensest evliliğin bir iğrençlik olduğunu belirtti ancak normalde kararsız kalan Aenys bu sefer kararına emin kaldı ve evliliğe devam etti. Düğün gününde Savaşçı'nın Evlatları kaşlarını çattı ve Hatıra Septi'ne girerken konukları not aldı. Töreni takip eden şölende Aenys daha önceden kardeşi Maegor'a ait olan Ejderhakayası Prensi unvanını oğlu Aegon'a verdi. Dul Kraliçe Visenya şölenden tepkiyle ayrıldı.[2]

Aenys kendisi yaptığında avamın sevincini hatırlayarak halkın sevgisini kazanmak için Aegon ve Rhaena'yı bir kraliyet gelişmesine yollamaya karar verdi. Rhaena ejderhası Rüyaateşi'ni beraberinde götürmek istediğinde onu reddetti çünkü eşi ejderhayla gezerken Aegon'un at üstünde olması kötü dururdu. Ancak Rhaena ve Aegon nereye gitse yuhalandı.[2] Evlilik törenini gerçekleştirdiği için Rahip Murmison, İnanç'tan kovuldu. Aenys, Targaryen Hanedanı tarafından yapılan Valyria evlilik geleneklerini anlatıp Yüce Rahip'ten Murmison'u tekrardan göreve almasını istediğinde "Kral Mahlukat" isimli bir kınama aldı. Diyarın dindar lordları ve hatta bir zamanlar Aenys'i seven avam halkı bile ona karşı geldi. Yüce Rahip, Aenys'in bir taklitçi ve Yedi Krallık'ı yönetemeye hakkı olmayan bir tiran olduğunu açıkladığında dindarlar buna katıldı. İki hafta içerisinde Rahip Murmison parçalara ayrıldı ve Yediler Militanları ayaklanması başladı.[6]

Savaşçı'nın Evlatları, Rhaenys Tepesi'nde bulunan Hatıra Septi'ni kale haline getirdi. Aenys ise ailesiyle birlikte Ejderhakayası'na gitmeye karar verdi. Yelken açmadan üç gün önce Kral Muhafızları'ndan Sör Raymont Baratheon, Sefil Yoldaşlar'dan iki kişi kralın Visenya Tepesi'nde bulunan malikesinin duvarlarına tırmanıp kralı öldürmek için odasına girdiğinde Aenys'in hayatını kurtardı.[11][6][3] Ejderhakayası'nda Dul Kraliçe Visenya, Aenys'e Yıldızlı Sept ve Hatıra Septi'ne ateş ve kan getirmesini söyledi. Aenys bunu yapmayı reddetti ancak aynı zamanda eylem göstermekte de kararsızdı ve nihayetinde hastalandı. 41 FS yılında diyarın çoğunluğu ona karşı gelmişti. Binlerce Yoldaş Sefiller sokaklara dökülüp kralın destekçilerini tehdit edip öldürürken düzinelerce lord ise Demir Taht'a karşı kılıçlarına sarıldı.[6][3]

Yüce Üstat Gawen'e göre Aenys sadece otuz beş yaşında olmasına rağmen altmış yaşında görünüyordu. Üstatlar durumunun iyileşmesi konusunda umudunu yitirmişti. Dul Kraliçe Visenya bakımını üstlendiğinde Aenys kısa süreliğine iyileşti ancak yıllık gelişmeleri sırasında en büyük oğlu Aegon ve kızı Rhaena'nın Crakehall'da kuşatmaya alındığını öğrendiğinde çöküş yaşadı.[6]

Ölüm[]

Aenys sadece beş yıllık hükümden sonra otuz beş yaşındayken 42 FS yılında öldü.[6] Dul eşi Alyssa Velaryon'un bir ağıt yakması eşliğinde Ejderhakayası'nda bedeni yakıldı.[3] Yıllar sonra bazı insanlar Dul Kraliçe Visenya Targaryen'ı Aenys'in ani ölümünden sorumlu tuttu. Sebepler için ise Visenya'nın kendi oğlu Maegor'u tercih etmesi, tahta oturma hırsını ve hasta Aenys'in bakımını devralmasını gösterdiler.[6]

Visenya'nın Aenys'in ölümünden sonraki eylemleri yüzünden Demir Taht, en büyük oğlu Aegon yerine Aenys'in üvey kardeşi Maegor'a geçti.[12][3]

I. Aenys altında küçük konsey[]

Kral Aenys hükmü sırasında küçük konseyde bulunan üyeler:

Pozisyon Süre İsim
Kral Eli 3737 FS Lord Alyn Stokeworth
3739 FS Prens Maegor Targaryen
4041 FS Rahip Murmison
Yüce Üstat 3742 FS Gawen

Alıntılar[]

Kral kolayca etkilenebiliyor, rüzgardaki bir kamış gibi sağa sola sallanabiliyordu.[3]

Yüce Üstat Gawen

Kendi kardeşini yönetemezken nasıl Yedi Krallık'ı yönetebilir?[3]

—Aenys'in hükmü ve Maegor ile ilişkisi hakkında lordların düşüncesi

Bir aptal ve zayıfsın, yeğen. Herhangi bir adamın babanla böyle konuşmaya cüret edebileceğini mi sanıyorsun?[3]

Visenya Targaryen, Aenys'e

Aile ağacı[]

Valaena
Velaryon
 
Aerion

Unknown

Visenya
 
I. Aegon
 
Rhaenys

Orys
Baratheon
 
Argella
Durrandon

Ceryse
Hightower

I. Aenys
 
Alyssa
Velaryon

Baratheon
Hanedanı

Elinor
Costayne

Alys
Harroway

I. Maegor
 
Rhaena
 
Aegon
 
Viserys
 
I. Jaehaerys
 
Alysanne
 
Vaella

Jeyne
Westerling

Kule'den
Tyanna

Rhaella
 
Aerea

Targaryen
Hanedanı

Notlar ve referanslar[]

  1. Ateş ve Kan, The Sons of the Dragons.
  2. 2,0 2,1 2,2 Ateş ve Kan, The Sons of the Dragon.
  3. 3,00 3,01 3,02 3,03 3,04 3,05 3,06 3,07 3,08 3,09 3,10 3,11 3,12 3,13 3,14 3,15 3,16 3,17 3,18 3,19 3,20 3,21 3,22 3,23 3,24 3,25 3,26 3,27 3,28 3,29 3,30 3,31 3,32 3,33 3,34 3,35 3,36 The Sons of the Dragon.
  4. 4,0 4,1 George R. R. Martin's A World of Ice and Fire, Aenys I Targaryen.
  5. Taht Oyunları, Ekler.
  6. 6,00 6,01 6,02 6,03 6,04 6,05 6,06 6,07 6,08 6,09 6,10 6,11 6,12 6,13 6,14 6,15 6,16 6,17 6,18 6,19 6,20 6,21 Buz ve Ateşin Dünyası, The Targaryen Kings: Aenys I.
  7. 7,0 7,1 7,2 So Spake Martin: Targaryen Kings (November 1, 2005)
  8. Buz ve Ateşin Dünyası, Dorne: Dorne Against the Dragons.
  9. Buz ve Ateşin Dünyası, Appendix: Targaryen Lineages.
  10. Buz ve Ateşin Dünyası, The Targaryen Kings: Aegon I.
  11. Buz ve Ateşin Dünyası, The Stormlands: The Men of the Stormlands.
  12. Buz ve Ateşin Dünyası, The Targaryen Kings: Maegor I.
Advertisement